Vi söker en Operations Manager (COO)

Vill du jobba på ett bolag med spännande framtidsplaner? Vi söker nu en Operations Manager (COO) med ansvar för vår lager- och logistikfunktion i Falköping. Vill du vara en del av vårt fantastiska team och bidra till att förverkliga vår vision att ge fler människor glädje av design, då kan det här vara rollen för dig.

A Lot Decoration Sweden AB grundades 2004 i Falköping och är ett av Nordens ledande inredningsföretag med tusentals kunder över hela Norden. Vi erbjuder allt från dekorationsartiklar till mindre möbler till florister, dekoratörer, blomster- och presentbutiker samt inredningsbutiker. Försäljningen sker främst via egen webbshop och endast B2B. Vi medverkar också på ett antal mässor och har ett eget showroom i Falköping, där vi även har kontor och lager. Vi är ca 20 anställda och har en omsättning på ca 100 miljoner.



Rollen som Operations Manager innebär att ha ett övergripande ansvar för bolagets lager och logistikverksamhet, att säkerställa att bolagets mål och kundernas förväntningar uppnås på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Rollen är en del av teamet och förväntas kunna hjälpa till i alla praktiska uppgifter och är en del av ledningsgruppen. Rollen har kostnads- och budgetansvar för sin funktion.

Ansvarområden och huvudsakliga arbetsuppgifter
  • Ansvar för alla aktiviteter på lagret inklusive planering, godsmottagning, in- och utleveranser, inventering, rapportering och uppföljning
  • Ansvar för planering och förhandling med logistikpartners, ansvarar för in- och utfrakter, kontakt med leverantörer
  • Ansvar för att analysera lagernivåer och lageromsättning och återkoppla till Commercial Manager och Purchasing Manager för att ta beslut om åtgärd
  • Ansvar för WMS systemet och dess utveckling, datainsamling och datakvalitet om produkter och lagernivåer
  • Ansvar för fastighets- och kontorsfrågor samt förhandling och inköp av support och service, samt förbrukningsvaror som används i den löpande driften
  • Ansvar för den dagliga driften med arbetsledning, bemanning, rekrytering och utveckling av teamet
  • Som en del av ledningsgruppen, ta beslut och rapportera till styrelsen samt på andra sätt stötta CEO
  • Ta aktivt ansvar för samarbete och informationsdelning med övriga funktioner inom bolaget för optimalt resultat

Vad innebär det att vara Operations Manager på A Lot Decoration
Du är ansvarig för att ta fram och implementera produktivitetsstrategier och aktivitetsplaner för att nå vår vision vilket innebär både internationell expansion och att säkerställa att våra processer och system inom supply chain är skalbara. Det innebär att se över hur vi arbetar idag och hur vi behöver utveckla flödet för att möta morgondagens krav. Du ansvarar för samtliga flöden, utrustning och förbrukningsvaror på lagret. Det innebär kostnadsbudget och effektivitetsmål, där ständiga förbättringar är en del av arbetet.  

Du är ansvarig för att följa upp och analysera lagernivåer, lageromsättning, plockeffektivitet, leverantörernas performance, inventering och optimal resursfördelning. Du behöver förstå alla delar i processen och en del av arbetet är att operativt arbeta med inleveranser, lagerförflyttningar, plock och packning. Du ansvarar även för fastighets- och kontorsfrågor med tillhörande service och support.

Du ansvarar för vår WMS plattform och utveckling av våra digitala verktyg för att säkerställa en hållbar och kvalitetssäkrad effektivitet i samtliga delprocesser. Det innebär att beroenden mellan funktioner och processägarskap behöver definieras och utvecklas vilket kan innebära projektledning, projektbudgetering och uppföljning av förväntat resultat.

Du kommer att leda ett team som består av lagerarbetare. Du är en ledare som skapar tillit, bygger högpresterande team och utvecklar individen. Du kan tydligt kommunicera strategin och omvandla den till en aktivitetsplan som teamet förstår och kan implementera.

Erfarenhet, kompetens och förmågor som är viktiga för rollen
  • Relevant högskoleutbildning eller yrkesutbildning med inriktning på lager/ logistik/ inköp
  • Du har minst 5 års relevant erfarenhet av supply chain inom B2B via digitala kanaler på internationell nivå och en väl dokumenterad track record avseende utveckling av lager- och logistikfunktionen
  • Du har minst 5 års erfarenhet av att leda andra, personalansvar och är en ledare som andra gärna följer
  • Du är driven och praktisk samtidigt som du kan ta fram strategiska planer för att säkerställa skalbarhet och tillväxt samt expansion till nya marknader  
  • Du är processorienterad, ser helheten, tydliggör samband och beroenden
  • Du är organiserad, strukturerad, proaktiv och kan hålla fokus på att leverera mål och ta affärskritiska åtgärder, du är ansvarsfull och resultatorienterad
  • Du är en lagspelare, prestigelös med positiv och lösningsorienterad attityd
  • Du kan hantera Excel på en hög nivå och är väl bevandrad i MS Office  
  • Du är van vid en dynamisk arbetsmiljö med flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa dig
  • Du har en tvärkulturell förståelse och kan känna empati för skillnader hos människor och kulturer genom att vara respektfull  
  • Flytande engelska, både i tal och skrift

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som initialt påbörjas med sex månaders provanställning. Vi önskar omgående start eller efter överenskommelse och erbjuder månadslön. Placering är bolagets kontor i Falköping.

Ansökan  
Välkommen med din ansökan genom att skicka ditt CV och personliga brev via e-post till HR@alot.se senast 2024-10-31. Märk din ansökan med "Operations Manager". Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi ser fram emot din ansökan!